Ønsker du at blive kunde i FasterOikos, så ring til os på tlf. 96 48 70 00.
Ved bankskifte til FasterOikos sørger vi for flytning af alle dine konti, og hvad der i øvrigt er relevant at få ordnet. I forbindelse med flytning af banklån betaler du ikke stiftelsesprovision og dokumentgebyr til FasterOikos.
Pjece fra Finansrådet:
"Sådan skifter du bank, sparekasse eller andelskasse".
Danske banker har tilsluttet sig fælles regler for flytning af private kunders anfordringskonti (fx lønkonto og budgetkonto) og/eller tilknyttede betalinger (BetalingsService, tilmelding til eIK, konto-til-konto-/stående overførsler og indgående betalinger som fx løn og pension), som gælder for alle landene i EU. Reglerne sikrer dig en række rettigheder i forbindelse med flytning af sådanne konti.
Hvad skal du gøre, når du ønsker at flytte dine konti til en ny bank?
Du kan kontakte din nye bank enten telefonisk, via nettet eller ved at henvende dig i en filial. Din nye bank vil normalt være dit faste kontaktpunkt for flytningen. Der kan dog være situationer, hvor det er nødvendigt at tage kontakt til din gamle bank.
Du skal ikke betale gebyrer til din gamle bank for lukning af din gamle konto (1) eller for oversigten over betalingsoverførsler, der ikke er tilmeldt BetalingsService (2).
Du kan i både din gamle og nye bank få udleveret en oversigt over bankens priser. Disse oversigter findes også på alle bankers hjemmesider.
Uberettiget forsinkelse forårsaget af bankerne under kontoflytningen bør ikke ramme dig.
Flytning af betalingsoverførelser skal ske indenfor syv bankdage, efter din nye bank har modtaget alle relevante oplysninger fra dig og din gamle bank. Skal der indhentes oplysninger om betalingsoverførsler fra din gamle bank, har denne ligeledes syv bankdage til at besvare henvendelsen. I så fald kan der gå op til 14 bankdage, før alle ekspeditioner om betalingsoverførslerne er på plads.
Går flytning af konti og betalingsoverførsler ikke, som du forventede, skal du i første omgang tage kontakt til din nye bank.
Er du fortsat ikke tilfreds, kan du rette henvendelse til Finanstilsynet, Århusgade 110, 2100 København Ø.
Vedrører din klage en konkret formueretlig tvist af økonomisk betydning, kan du indbringe sagen for Det finansielle ankenævn, St. Kongensgade 62, 2. sal, 1264 København K, tlf. 35 43 63 33, www.fanke.dk.
(1) Har du haft din konto mindre end 12 måneder, har du ikke krav på en gratis lukning.
(2) Forudsat at disse oplysninger kan trækkes automatisk i banken og ikke rækker længere bagud end 13 måneder.
Kilde: Finansrådet 2009