Pas på svindel – beskyt dig selv og dine oplysninger

Faretruende e-mails i indbakken, en sms om en pakke, der ikke kunne leveres – eller måske bare din chef der skal have hjælp til at købe et Apple gavekort. Hvis du ikke selv har oplevet forsøg på svindel, så kender du sikkert en, der har. Hos FasterOikos tager vi din sikkerhed alvorligt. Fordi vi gerne vil passe godt på dig – og dine oplysninger.

Hvad skal du være opmærksom på?

Svindlerne bliver hver dag mere og mere kreative i deres forsøg på at få fat i dine kortoplysninger, koder eller MitID-godkendelser. De udgiver sig ofte for at være fra troværdige myndigheder eller fra banken. Du kan få beskeder, der ser troværdige ud, men som i virkeligheden forsøger at franarre dig dine personlige oplysninger. Hvis du bliver bedt om at klikke på et link, give dine oplysninger eller overføre penge, skal du være ekstra forsigtig.

Mistænkelige beskeder

Modtager du en mistænkelig SMS eller e-mail? Klik ikke på links eller del dine oplysninger. Er du i tvivl, om en besked er ægte, så ring til os.

Bliver du kontaktet

Bliver du kontaktet af nogen, der udgiver sig for at være fra banken? Vær skeptisk. Og er du i tvivl, så læg på og kontakt os direkte for at få bekræftet beskeden.

Sådan passer du på dig selv og dine penge

Del aldrig dine MitID-oplysninger eller koder med andre. Hverken myndigheder, banken eller support vil nogensinde bede dig om at udlevere dem.

Hvis du har mistanke om, at dit MitID bliver misbrugt, skal du spærre det med det samme.

  • Vis aldrig dine MitID-koder til nogen.
  • Udlever ikke din MitID-app, kodeviser, kodeoplæser eller chip til andre.
  • Del aldrig dit bruger-ID med nogen.
  • Godkend aldrig noget med MitID, hvis du er blevet bedt om det via et uventet opkald.
  • Læs altid grundigt, hvad du er ved at godkende med MitID.

Bliver du kontaktet og bedt om at overføre penge, skal du være på vagt. Svindlere forsøger ofte at få dig til at handle hurtigt ved at udgive sig for at være fra en myndighed eller bank.

Hvis du er i tvivl, så kontakt os eller den pågældende virksomhed direkte, før du foretager dig noget.

Svindlere bruger mange forskellige metoder til at narre dig til at udlevere dine kortoplysninger. En af de mest udbredte metoder til at til at franarre dig dine kortoplysninger er "phishing". Kriminelle forsøger at få dig til at oplyse dine kortdetaljer via sms, telefonopkald eller ved at få dig til at klikke på et link og indtaste dine oplysninger på en falsk hjemmeside.

Hvis du opdager, at dine kortoplysninger er blevet misbrugt, skal du straks spærre dit kort. Det kan du gøre på flere måder. Vælg den, der passer bedst til dig:

  • Net- eller mobilbank
  • Ring til os på 96 48 70 00
  • Ring til Nets på 44 89 29 29 (Dankort, Visa/Dankort) eller 44 89 27 50 (Mastercard)

Pas på falske SMS’er fra pakkefirmaer

Falske beskeder og opkald fra pakkefirmaer er blandt nye metoder til svindel. Det kan være svært at se forskel på, hvad der er ægte, og hvad der er svindel.

Se videoen (36 sek.) og få gode råd til, hvordan du spotter SMS’er fra svindlere. Find flere gode råd på www.sikkerbank.dk, så vi i fællesskab kan beskytte dig og dine penge mod svindlerne.

Pas på falske opkald fra "banken"

Din bank aldrig vil bede dig om at overføre penge over telefonen – og det samme gælder for politiet eller andre myndigheder.

Derfor er det vigtigt, at du er på vagt og ikke lader dig overtale til at handle hurtigt, hvis du modtager et uventet opkald om overførsel af penge.

Husk, at du aldrig må tøve med at afbryde et opkald, der virker mistænkeligt. Ring gerne til os efterfølgende for at få bekræftet, at det ikke var din rigtige bankrådgiver. Se videoen (38 sek.) om, hvorfor du skal være på vagt.

Pas på svindel, når du handler på nettet

Gode tilbud på cykler, studieboliger eller festivalbilletter kan være svære at modstå, men… det er vigtigt, at du er opmærksom og kritisk, inden du overfører penge eller indgår en aftale.

Med et par enkle huskeregler kan du stadig få gode tilbud på nettet – fra dem som også sender varen som aftalt.  Se videoen (37 sek.), og find ud af hvordan – eller find flere gode råd på www.sikkerbank.dk

Hvad gør jeg, hvis mine oplysninger er blevet misbrugt?

Reagér hurtigt, hvis du har mistanke om, at en svindler har fået fat i dine oplysninger. Spær straks dit MitID og dine kort for at undgå yderligere misbrug. Du kan altid ringe til os for hjælp. Vi sikrer spærring – og hjælper dig med at få nye kort.

Er du i tvivl? Ring til os, hvis du har mistanke om svindel, eller hvis du har brug for hjælp til at beskytte dine oplysninger. Vi er her for at hjælpe dig.